Monday, February 25, 2008

Bahaya Penggunaan Ubat Perangsang Seks yang TAK bErdaftar

Lambakan ubat perangsang seks semakin berleluasa di kaki-kaki lima jalan. Ubat-ubat yang diragui kendungannya itu amat merbahaya kepada para pengguna. Orang awam dinasihatkan agar tidak mengunjungi atau membeli ubat-ubat perangsang seks yang dijual di kaki-kaki lima Ini kerana ubat-ubatan yang dijual di kawasan-kawasan ini kebanyakannya mengandungi racun berjadual yang mana penjualannya hanya boleh dilakukan oleh doktor atau ahli farmasi yang memiliki lesen yang sah sahaja. Analisis kimia juga telah membuktikan kebanyakan ubat-ubatan ini mengandungi racun berjadual seperti sildenafil, taladafil, alprostadil dan vardenafil. Penggunaan ubat-ubat perangsang seks yang mengandungi racun berjadual tersebut tanpa arahan doktor atau ahli farmasi boleh membawa kesan yang memudaratkan. seperti di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Lorong Haji Taib dan Jalan Pudu.

Sebagai contoh, bagi mereka yang mempunyai masalah jantung atau kerap mengalami kesakitan atau ketidakselesaan di bahagian dada adalah tidak sesuai untuk menggunakan pil perangsang seks kerana penggunaan pil tersebut boleh menyebabkan masalah jantung dan mungkin mengakibatkan kematian. Selain itu, terdapat juga laporan di mana pengguna yang tidak mempunyai masalah seksual tetapi atas alasan ingin mencuba pil tersebut akhirnya mengalami masalah mati pucuk. Ini terjadi disebabkan kandungan dos racun berjadual yang terdapat di dalam pil tersebut tidak mengikut piawaian yang dibenarkan. Di samping itu, penghasilan ubat-ubatan ini selalunya dilakukan oleh pengeluar tidak berdaftar di mana proses pengilangannya tidak mengikut garis panduan “Amalan Pengilangan Baik” (GMP). Kegagalan mengikut garis panduan GMP ini menyebabkan pengeluaran produk ubat-ubatan tersebut terdedah kepada masalah-masalah seperti dos yang tidak tepat, kualiti produk yang rendah, dan tahap kebersihan dan keselamatan produk yang tidak terjamin.

Oleh itu, kepada pengguna yang ingin menggunakan pil perangsang seks haruslah mendapatkan khidmat nasihat daripada doktor atau ahli farmasi berdekatan terlebih dahulu. Perlu diingatkan agar pengguna tidak mengambil jalan mudah dengan mengunjungi gerai-gerai di kaki-kaki lima yang menjual produk-produk tersebut. Peniaga-peniaga diingatkan bahawa pemilikan produk-produk tidak berdaftar bagi tujuan jualan adalah melanggar Peraturan-peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984. Individu yang melakukan kesalahan di bawah Peraturan-Peraturan ini boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya sekali untuk kesalahan pertama dan denda tidak melebhi RM50,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya sekali untuk kesalahan-kesalahan berikutnya.

Kepada orang ramai yang telah membeli ubat-ubatan yang disyaki mengandungi racun berjadual atau produk-produk tidak berdaftar dinasihatkan untuk menghentikan pengambilan atau penggunaan produk-produk tersebut. Sila dapatkan nasihat daripada doktor atau ahli farmasi yang berdekatan terlebih dahulu. Untuk sebarang aduan atau pertanyaan, sila hubungi pihak Bahagian Farmasi, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di talian 03-26940701.

2 comments:

Adi Presley said...

Bermula dari Pronoton hinggalah ke Mentalk-Nampaknya semua ubat seks haram.

Habis mana yg halal nya? Silalah senaraikan...Baru tak nyusahkan org.

Thanks.

jusdelima said...

SLM.INGIN MCUBA JUS DELIMA POMEPURE YG 100% ASLI.HUBUNGI 0199311274 AZIZ http://jusdelima83.blogspot.com.10 MAKANAN TBAIK DUNIA-baik untuk tenaga batin..malahan lbh hebat dari VIAGRA